“Social Selling” i det digitale udstillingsvindue
Er din digitale tilstedeværelse gennemsyret af ægthed, eller er den blot en facade fyldt med tilfældige links? Dette spørgsmål er blevet mere relevant end nogensinde, især i professionelle netværk som LinkedIn, der huser omkring en tredjedel af Danmarks befolkning mellem 16 og 74 år. Men lad os se bort fra statistikkerne for nu; der er en dybere nysgerrighed, der vækker min interesse – nemlig, hvordan vi præsenterer os i disse digitale arenaer. Storladede reklamer er alligevel døde hvis man skal tro på eksperter, der forsker i SoMe. Men et værktøj der er i kraftig fremmarch kalder man “Social Selling.” Hvad det er for en størrelse kigger jeg lidt nærmere på her.
Linkedin står som erhvervslivets foretrukne
Mange betragter LinkedIn som erhvervslivets svar på Facebook – en platform, der strækker sig ud over simpel netværksdannelse. I modsætning til TikTok, der minder mere om en digital legeplads, er LinkedIn stedet, hvor professionelle mødes og udveksler ideer. Lidt ligesom ved kontorets kaffemaskine. Men hvad søger vi egentlig at opnå med denne konstante strøm af opdateringer?
Begrebet “Social Selling”
LinkedIn har omfavnet begrebet “Social Selling”, hvor fokus er skiftet fra direkte salg til at dele nyttige indsigter og opbygge tillidsfulde relationer. Det handler om at fremvise din ekspertise, så dit netværk anerkender dig som kompetent inden for dit felt. Ved at dele værdifuldt indhold, ikke bare et tilfældigt link, beriger du dit netværk, forstærker dit professionelle brand og skaber ægte, givende forbindelser. Det er ikke blot en win-win situation, det er ganske sund fornuft IMO. For hvis vi ikke kan hjælpe hinanden fremad, hvad er da formålet med SoMe?
At dele eller ikke dele et “link?”
Der er delte meninger om, hvorvidt det er passende bare at dele et link. Ja, det kan til tider virke som et skud i blinde, men hvis det bidrager med værdi for modtageren, hvorfor så holde tilbage? Dog er der en klar fordel ved personligt skræddersyet indhold frem for generiske link-delinger. Med bregrebet Social Selling hæver vi ihverfald baren for hvordan vi opleves online, alene gennem vores indhold.
Personlighed over algoritme
Selvom det kan være fristende at overlade tekstforfatningen til en AI, er det vores unikke personlighed der skal skinne igennem. Lige netop personligheden skaber forskellen mellem generisk og autentisk indhold. Skriv dine opslag mere fortællende, med tanke og et strejf af finpudsning. Men undgå at blive for langhåret i din “talestrøm.” Ellers risikerer du at miste din læser, der hurtigere end du kan nå at trække vejret blot scroller videre.
“Social Selling” – ja, kært barn har mange navne, men jeg synes personligt, at det giver ret god mening. Det er i hvert fald noget, jeg har planer om at snakke om i en af de nært forestående podcast-episoder. Men indtil da håber jeg, at du synes, tankegangen er den rigtige vej i mylderet på det dersens “internet”.